Wednesday 23 October 2013

Bunda, Ayahanda..

Kesat air mata.

Tidak tertahan sebak didada. Teringat bunda dan ayahanda.
Tua-tua tidak bermaya, mungkin rindukan semua anaknya…

Kesat air mata lagi.

24 Oktober. Apa yang nak dibangga? Hanya tarikh dimana umurku bertambah.
Dosa tidak pulak berkurang. Makin membukit, adalah..
24 Oktober. Bunda mengerah tenaga separuh nyawa. Keringat tidak dipeduli untuk diseka.
Hanya berharap anaknya selamat, selamanya dunia dan akhirat..
24 Oktober. Mungkin aku lupa, merdunya suara ayahanda, bisik Iqamat di telinga.
Harapan anaknya jadi orang berguna. Tiada sedih, tiada duka..
24 Oktober. Hanya tarikh yang paling tepat untuk mengucap syukur.
Kerna Bunda dan Ayahanda masih disisi. Moga terus dipanjangkan umur..

Bunda, Ayahanda,
Aku cinta..
Bunda, Ayahanda,
Aku rindu..

23 tahun hidup aku tidak pernah kamu muak menadah tangan. Mohon Tuhan lindungi aku, mohon Tuhan berkati aku, mohon Tuhan sayangi aku.
23 tahun hidup aku tidak pernah kamu sesal melahirkan anak seperti aku. Yang mungkin  satu harinya, akan tinggalkan kamu. Yang mungkin satu harinya, akan lupakan kamu.
Tapi, 23 tahun hidup aku, walau sedetik juga tidak pernah lekang hati aku menyebut kamu. Tidak pernah bosan mengingat kamu. Tidak pernah lupa menyintai kamu.
Kerna, tanpa kamu, aku tidak mampu untuk hidup walau satu hari. Tanpa kamu, aku tidak mampu jadi manusia yang tahu diri. Tanpa kamu, aku tidak mampu tempuh liku dan duri..

Bunda, Ayahanda,
Aku cinta..
Bunda, Ayahanda,
Aku rindu..




No comments:

Post a Comment