Sunday 16 March 2014

Lelaki & Poligami. Aku?

Amboi, Tajuk kemain panas ni!

Hi sumorang! Well, life must go on. :)

Perempuan biasanya akan cakap "lelaki ni asalkan bab poligami mesti ikut sunnah, yang lain taknak pulak ikut sunnah Nabi"

Ya, kebanyakkan perempuan tak suka kan poligami. biasalah, isteri mana yang nak berkongsi suami kan. Maunya makan hati memanjang. Payung emas ke, payung perak ke, asalkan, no sharing sharing. sharing husband is NOT CARING okay. Hambois!

Lelaki pula, macam biasa, sentiasa akan pertahankan maruah mereka. "Tu lah ompompan, benda baik taknak sokong, tapi kalau bab shopping membaziaq amalan saitonurajim tu kemain lagi" Nak jugak orang laki laki ni kannnn hahaha


Pendapat aku.

Senjak dari sebelum kahwin lagi aku dah tetap kan dalam diri aku, kalau hasben nak berpoligami aku izinkan. Bersertakan dengan syarat syarat seperti berikut. dan oh ya, mungkin aku akan buat Agreement Letter between aku dan suami berkenaan dengan syarat syarat berikut.

1. Musti bersikap adil (Klishe tapi sangat perlu!)
2. Apa yang suami beri pada isteri dan anak (1) mesti diberikan kepada isteri dan anak (2) dan vice versa
3. Suami hanya boleh berpoligami setelah aku dapat anak (mengelakkan bosan bila turn isteri kedua)
4. Suami mesti sediakan rumah untuk isteri dan anak (1) dan (2). Rumah sewa taknak, rumah yang beli!
5. Suami hanya boleh berpoligami jika aku dah ada kerjaya (yang stabil) -- mengelakkan tetibe suami kena mandrem dengan isteri isteri lain untuk ceraikan aku. setidak tidaknya aku ada back up plan ha gitu!
6. Kalau dah nak poligami sangat, takyah ngade nak amek memuda. amek yang tu janda anak 5 ke, ibu tunggal ke, anak dara tua ke. (syarat penting ni!)

Hehe. Over sangat syarat aku kan. syarat tu sama juga maksudnya "berat-hati-sebenarnya-nak-izinkan". haha.

Kesian betul sebenornya jadi perempuan. Tapi aku percaya, kalau lah satu hari nanti ditakdirkan aku kena bermadu, aku akan cuba untuk terima dan tidak memeningkan kepala dan mengusutkan keadaan. Biar lah orang kata, makan hati je. Tapi, life must go on. Banyak benda lagi yang menarik aku boleh buat selain nak fikir suami yang akan berpoligami. Contohnya, aktiviti dengan anak anak, aktiviti dengan kawan kawan, aktiviti dengan ibu bapa. Buat apa nak habiskan masa untuk kurung dalam bilik dan bermandikan air mata kan?

Tapi tu lah, aku belum pernah lalui, jadi persediaan aku cuma dari segi fisikal je. mental belum tahu macam mana. tapi aku percaya, aku kuat.

Satu lagi yang aku sentiasa semat dalam diri. Hidup ni tak lama. Esok lusa kita mati. Buat apa nak fikir benda yang kita dah tau sementara? kita amek saja yang pasti. Yang pasti itu - Mati. Jadi, tak perlu rasanya nak ambil segala benda yang dekat dunia ni, secara terlalu serious. Selain daripada, beriabadah dekat Allah, itu perlu serious untuk kita dapatkan yang selamanya iaitu
- Syurga.

No comments:

Post a Comment