Friday 18 December 2015

Bulan Mengambang

Well, semua perempuan akan dapat penyakit cranky once a month. Hihi. Penyakit apa tu? Hihi biasalah tu. Datang bulan lah apa lagi.

Lain perempuan, lain PMS nya. Ada yang serupa orang nak pregnant pun ada. Kadang kadang bagi yang sudah berkahwin, sampai konfius, datang bulan ke, berbadan dua hihi.

Mula mula dulu aku tak dapat detect juga apa simptom simptom nak datang bulan untuk diri aku sendiri. Yang aku tahu, senggugut (sakit perut melampau). Dia bertukar tukar sebenarnya. Ikut hormone kita. Kalau kita terlalu stress masa tu, terlalu sakit lah.

Pada aku, normal untuk aku adalah --
1) Seminggu sebelum datang bulan aku akan craving. Asyik nak makan je. Dan makan benda yang aku tak pernah nak makan pun. Kalau ada depan mata baru sentuh. Misalnya, buah pisang, buah durian, air gas (pepsi, kadang2 mirinda merah, dll), haa hari ni aku nak makan yogurt dan banana muffin coffee bean. Aku cuma layankan yogurt je. Muffin tu tak payah mengada. Mcm perut ni sorang nak datang bulan. Kah!


2) Oversensitive. Aku akan jadi terlebih sensitive. Cepat rasa sebak, rasa sedih dan biasanya seminggu-beberapa hari sebelum datang bulan aku akan menangis semahu mahunya. Dan semenjak anak aku meninggal, seminggu sebelum datang bulan, aku akan jadi terlalu rindu dekat dia. Dan aku akan  nangis.

3) Pening kepala yang macam nak acah acah migraine. Peha, betis, pinggang, tulang belakang, keting, lengan, bahu dan hampir keseluruh anggota akan mula lenguh. Macam baru lepas menyotong lah kononnya. Masa tu akan mulia tak selesa

4) Makin dekat nak datang bulan, aku makin jadi cepat melenting. Aku jadi menyampah dengan semua benda. Pernah sekali tu, aku hempas telefon bimbit dekat kereta yang parking rapat sangat tempat aku nak masuk. (Okay aku tipu.kahkah). Aku jadi malas nak layan semua orang. Jadi panas baran! Aku hairan, mungkin makin banyak syaiton nak meraikan darah kotor nak keluar, entah lah aku tak pasti.

5) Lagi dekat, aku akan mula hilang selera makan. Dan aku akan mungkin muntah jagung atau sayur kangkung disulami kacang kacang tumbuk.

6) Senggugut. Masa tu aku akan rasa contraction sikit lah. Terus aku telan panadol actifast sebiji dua dan bawa bertenang. Welcome darah kotor.

Masalah senggugut sakit perut ni untuk hari pertama dan kedua je biasanya. Lepas dari tu dah takde dah. Hehehe.
Bersyukurlah kalau awak tak ada senggugut! :D




No comments:

Post a Comment